O mně

Můj "život s fotografií" začal v roce 1969. Nejprve rodinnými snímky, ale v sedmdesátých létech už cíleným fotografováním milovaného rodného kraje, Šumavy. V té době jsem absolvoval Institut výtvarné fotografie Svazu českých fotografů a má práce se zaměřuje na šumavskou přírodu a na její fotografický černobílý portrét. Putování šumavskou krajinou a prožitky při práci v její úžasné přírodě považuji za velké životní štěstí. Své cykly černobílých fotografií jsem vystavoval a vystavuji v tuzemsku i v zahraničí. Pracuji výhradně analogovými kamerami. V poslední době jsem fotografoval a rovněž vystavoval černobílé snímky přírody Bavorského lesa a krajiny Pošumaví. Dávám přednost černobílému fotografickému vyobrazení především pro jeho grafické vlastnosti a také proto, že zbavuje obraz většiny obecně známých skutečností. Tím je dána možnost k hlubšímu přemýšlení o obraze a lze tak objevit neviděné i tajemné, co motiv obsahuje.

Z komerčních důvodů jsem však v krátkém období krajinu fotografoval a publikoval i barevně. Barevné byly i snímky na zakázku.

Miluji „ručně dělanou" fotografii a od samého počátku, tj. od sedmdesátých let si černobílé fotografické materiály, negativní i pozitivní, všech velikostí formátů sám zpracovávám. Zkušenosti téměř 45 let práce ve fotokomoře mi jsou užitečnou průpravou pro mokrý kolodiový proces, který v poslední době pro zobrazení současné podoby krajiny využívám. Zmíněný, více než 165 let starý proces mne uchvacuje jedinečným a pro dnešní dobu neviděným podáním světla a tím i svým zvláštním až tajuplným zobrazením fotografovaného objektu. Věřím, že je ho možné úspěšně využít pro výtvarně pojatou krajinářskou fotografii i v dnešní době. Mokrý kolodiový proces je vzhledem k nutnosti okamžitého zpracování desky v místě snímku pro krajináře tou snad nejobtížnější alternativou. Dělám to ale rád a pokorně obdivuji práce význačných fotografů druhé poloviny devatenáctého století, kdy se takto fotografovalo. Velkou úctu a obdiv ve mně budí zejména tehdejší krajináři a považuji za velké štěstí, že si při práci s kolodiovým procesem mohu dopřát alespoň částečné prožití pocitů, které měli při jejich průkopnickém fotografování krajiny.

Pro svou práci využívám historickou dřevěnou kameru z konce 19. století a dřevěnou panoramatickou kameru vlastní výroby i soudobou kameru pro velký formát negativů.


Samostatné výstavy:

  • Mariánské Lázně (1981)
  • Tachov (1983)
  • Sušice (1983)
  • Cheb (1983)
  • Kašperské Hory (1984, 2012)
  • Plzeň (1984, 2005)
  • Klatovy (1985, 1997, 2006, 2013)
  • Hof (1990)
  • Weiden (1994, 2013)
  • Prachatice (1998)
  • Poledník (2000)
  • Železná Ruda — Alžbětín (2001)
  • Dobrá Voda — Hartmanice (2003)
  • Schwandorf (2004)
  • Schensee (2004)
  • Viechtach (2004)
  • Neukirchen b.Heiligen Blut (2006)
  • Ludwigsthal (2013)
  • Neunburg vorm Wald (2013)
  • Kdyně (2015)
  • Kvilda (2018)